Bytomskie zabytki, świadectwa historii miasta znikają z dnia na dzień. W miejscu gdzie jeszcze wczoraj stała kamienica jest pusty plac, tam gdzie była stuletnia bogato dekorowana brama są tandetne drzwi z płyty wiórowej. Otaczająca bezmyślność jest przerażająca. Niekiedy - jedyne co można zrobić to udokumentować pozostałości dawnej kultury na fotografiach. Stworzyć katalog tych smutnych resztek.
Kamienice, wille i budynki urzędów widoczne są z ulicy. Jednak niektóre detale, szczególnie te znajdujące się we wnętrzach – w sieniach, dziedzińcach, na klatkach schodowych - nigdy nie były opisane i udokumentowane na fotografiach. Dlatego prosimy czytelników o pomoc w stworzeniu takiego wirtualnego katalogu – bytomski detali architektonicznych: rzeźb, malowideł, witraży, metaloplastyki, drzwi, bram, okien, posadzek... Prosimy o przysyłanie zdjęć lub informacji o tych detalach, których nie udało nam się odnaleźć i przedstawić.
- - -
Zaczynam od medalionów, dekoracyjnych elementów w formie koła, owalu lub róży - na których znajdują się płaskorzeźby lub malowidła.
ul. Strzelców Bytomskich 16a, elewacje willi. To jedyne medaliony w Bytomiu, które znajdują się na zewnętrznych elewacjach. Dwie płaskorzeźby przedstawiają kobiety z girlandami kwiatów i owocami winogron,
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6788
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6789
a dwie kolejne - tańcząca i przytulającą się parę.
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6790
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6791
Płaskorzeźby reprezentują wysoki poziom artystyczny (chyba najpiękniejsze w całym mieście) co widać mimo łuszczącej się na nich farby. Powstały prawdopodobnie razem z willa w 1894 roku.
Putta - z włoskiego dzieci.
ul. Sądowa 5, przejazd w kamienicy. Pary bawiące się dzieci - to alegorię pór roku. Z czterech płaskorzeźb zachowały się trzy - wiosna, jesień i zima.
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6794
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6793
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6792
Płaskorzeźby są tak bardzo zabrudzone, że nie sposób ocenić ich wartości. Kamienica powstała w 1876 roku, ale medaliony wydają się późniejsze. Prawdopodobnie wstawione je podczas przebudowy w 1895 roku.
ul. Moniuszki 1, sień kamienicy. Dzieci z symbolami pór roku – wiosny i jesieni, unoszą się wśród obłoków.
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6795
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6796
Brak informacji lub pozostałości po przedstawieniach lata i zimy. Płaskorzeźby prawdopodobnie z czasów budowy kamienicy – roku 1893.
ul. Jainty 20, sień kamienicy. Dwa putta – jedno uskrzydlone z girlandami kwiatów. Kamienica pochodzi z 1903 roku, płaskorzeźby prawdopodobnie także, choć mają jak na ten okres już bardzo archaiczne formy.
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6797
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6798
ul. Korfantego 32, w sieni kamienicy. Putto w otoczeniu motywów roślinnych. Rzeźba bardzo zniszczona, prawie nieczytelna, brak rzeźby po drugiej stronie sieni. Koniec XIX wieku.
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6799
ul. Nawrota 19, przejazd w kamienicy. Dwa ujęcia Amora i Psyche jako dzieci.
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6800
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6801
Wydaje się, że płaskorzeźby reprezentują dobry poziom artystyczny, są jednak mało czytelne z powodu zamalowania grubą warstwą farby. Powstały zapewne równocześnie z kamienica w 1901 roku.
* * *
ul. Rycerska, sień kamienicy. Kirasjera na koniu, być może płaskorzeźba nawiązuje do dziejów rodziny właściciela – mistrza murarskiego Kazimierza Lierscha. Płaskorzeźba prawdopodobnie z 1904 roku.
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6802
ul. Smolenia. Rzeźba bardzo zniszczona, być może postać Świętego Wacława (sztandar, hełm i korona ?). Brak drugiej rzeźby.
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6803
ul. Powstańców Warszawskich 22, przejazd kamienicy. Ujęte w formę czteropłatkowej rozety alegorie sztuki i techniki. Alegoria sztuki wyobraża boga Apolla i dwa putta z symbolami malarstwa i teatru. Poniżej znajduje się godło cechu malarzy - „trzy tarcze”.
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6804
Alegoria techniki wyobrażona poprzez nieokreślaną boginię i putta z symbolami kolei żelaznej oraz górnictwa; poniżej - godło „koło żelazne”. Koniec XIX wieku.
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6805
Pl. Sikorskiego 12, przejazd kamienicy. Alegoria inwencji – drugi medalion nie zachował się. Formy analogiczne do tych z ulicy Powstańców Warszawskich. Bogini w otoczeniu dwóch putt z atrybutami garncarstwa i druku. Poniżej - godło wolnomularzy lub budowniczych – cyrkiel i ekierka. Prawdopodobnie z roku 1888.
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=6806
Osobną kategorię stanowią medaliony malowane. Opiszemy je w kolejnych odcinkach katalogu bytomskich detali.