Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT:

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 15:25 #146983

Deptak to ulica wyłączona całkowicie (lub prawie całkowicie) z ruchu kołowego. Najczęściej położona w śródmieściu, spełnia funkcje centrum handlowego i gastronomicznego, niekiedy kulturalnego. Taką definicję można znaleźć w wikipedii. A jak to jest u nas? W Bytomiu taką funkcję powinna spełniać ulica Dworcowa. Czy ją spełnia? Ulica Dworcowa przebudowana została w 1992 roku przez ówczesnego prezydenta Janusza Paczochę. Wymieniono wówczas całą nawierzchnię oraz oświetlenie ulicy. Dzisiaj spacer po ulicy Dworcowej na pewno nie napawa optymizmem. Rozlatujące się płyty chodnikowe rozjeżdżone przez pojazdy komunalne, sklepy i punkty usługowe które niewiele wspólnego mają z reprezentacyjną funkcją. Powodów jest wiele. Zły stan nawierzchni spowodowany jest faktem, że nie ma innej drogi dojazdu dla kamienic położonych przy ulicy Dworcowej, jak poprzez właśnie tą ulicę. Związane jest to z dosyć zwartą zabudową oficyn. Ulica Dworcowa nie jest atrakcyjna dla najemców ponieważ miasto zupełnie nie interesuje się tą częścią miasta. Pocieszający jest jednak fakt, że jest to ulica o sporym natężeniu ruchu pieszego, gdyż łączy ona Plac Wolskiego (dworzec, PKP, PKM) z Placem Kościuszki (C.H. Agora). Planowanie jakiejkolwiek inwestycji przy ulicy Dworcowej powinno mieć nie tylko uzasadnienie wizerunkowe, ale także ekonomiczne. Ewentualną inwestycję należałoby połączyć z uregulowaniem spraw sieci instalacyjnych. Byłaby to również doskonała okazja do położenia w ścisłym centrum nitki ciepłowniczej mogącej zasilić w ciepło kamienice znajdujące się przy ulicy Dworcowej. To już byłby argument ekonomiczny przemawiający za taką modernizacją. Przecież w końcu to miasto jest właścicielem przedsiębiorstwa ciepłowniczego. Kolejnym argumentem przemawiającym za ekonomicznym uzasadnieniem są wpływy z najmu. Oczywiście przy Dworcowej większość lokali należy do prywatnych właścicieli. Niemniej jednak chciałbym przypomnieć, że miasto na tym również korzysta zarówno w zakresie podatków lokalnych, jak i podatku PIT. Ulica Dworcowa powinna stanowić swoistą wizytówkę miasta to już argument wizerunkowy. Ponadto atrakcyjna Dworcowa ułatwi pozyskanie ewentualnego inwestora przy Placu Wolskiego.
Jak według mnie powinna wyglądać ulica Dworcowa po przebudowie? Na co inwestor powinien zwrócić uwagę? Po pierwsze otwiera się pole do dyskusji jaką funkcję powinna spełniać ostatnia część ulicy Dworcowej (ta od strony dworca PKP). Czy powinien to być skwer zieleni z zagospodarowanym miejscem dla ewentualnych ogródków kawiarnianych czy może powinno się rozważyć „wcięcie” ulicy Dworcowej od strony Placu Wolskiego i umożliwić ruch samochodów, tak aby wzdłuż tego „wcięcia” mogły one parkować? Nie faworyzuje żadnej z tych koncepcji, dzisiaj sam nie wiem co byłoby korzystniejsze dla układu ścisłego centrum. Kolejna rzecz, nad którą należałoby się zastanowić jest oświetlenie ulicy. Czy powinien zostać zachowany obecny układ lamp na środku czy powinny one zostać przeniesione na boki, w ten sposób umożliwiając budowę mocniejszej nawierzchni dla pojazdów komunalnych. Padnie również pytanie w jaki sposób wygenerować na ulicy Dworcowej najemców wpisujących się w funkcje odpowiednie dla takiego deptaku. Tutaj należałoby rozważyć udostępnianie najemcom lokali przy Dworcowej powierzchni pod ogródki za symboliczną opłatą. To powinno przyciągnąć lokale gastronomiczne. Należałoby również zastanowić się czy nie warto stworzyć rozwiązania korzystnego dla właścicieli kamienic i wspólnot mieszkaniowych, które sprawiłoby że opłacałoby im się podświetlić fasady budynków. Miasto ma przecież do tego szereg narzędzi.
Co robi centrum handlowe aby przyciągać klientów? Przede wszystkim informuje. W Bytomiu mamy przecież szereg miejskich instytucji zajmujących się promocją miasta. Dlaczego nie zaproponują oni prostego rozwiązania. Wydanie mapy centrum z naniesionymi lokalami użytkowymi z opisaną ich funkcją, mapą dostępnych miejsc parkingowych, ewentualnie promocjami i godzinami otwarcia lokali. To pokazałoby najemcom i właścicielom lokali przy Dworcowej, że miasto interesuje się ich losem. Rozwiązanie proste, ale za to jak skuteczne.
Czasy są ciężkie, pieniędzy zawsze brakuje, tylko pytanie czy stać nasze miasto na brak inwestycji generujących rozwój śródmieścia? Ulica Dworcowa liczy sobie około 6700 m2. Zakładając, że średni koszt wymiany nawierzchni wynosi około 200 zł to inwestycja nie powinna przekroczyć kwoty 1,4 mln złotych. Do tego należy oczywiście doliczyć koszt wymiany oświetlenia i małej architektury oraz inwestycje w przyłącze ciepłownicze. Pamiętajmy jednak, że przy samej Dworcowej znajduje się około 500 mieszkań i lokali użytkowych. Czy nie warto zainwestować w uatrakcyjnienie ich? Czy nie warto zacząć zmieniać centrum miasta nie tylko zgranymi sloganami, ale także czynami? Myślę, że warto.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 16:03 #146985

Pomijając stan kamienic, to Dworcowa wygląda nieźle. Gdyby naprawiono podbudowę deptaka, aby się tak nie fałdowała, to moim zdaniem nie odstawałby od świeżo zmodernizowanych ulic handlowych w innych miastach. Płyty z kamyczkami na Dworcowej z pewnością są lepszym wyborem niż granitowe płyty na Mariackiej w Katowicach, które zbierają brud jak marzenie i tamtejszy MZUiM nie potrafi ich doczyścić.

Jedynym miejscem wymagającym przeprojektowania na Dworcowej jest plac przed Dworcem. Tamtejszy zieleniec jest niefunkcjonalny i stanowi barierę dla pieszych. Najprostszym rozwiązaniem byłoby wytyczenie jednej lub dwóch alejek przez trawnik, aby łatwiej dało się przejść do lokali we wschodniej pierzei. Z tego, co wiem, MZDiM kilka lat temu przygotował projekt przebudowy tego placu, który czeka w szufladzie na realizację.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 16:12 #146986

Średni koszt 200 zł? Rozumie, ze Tomas Chojnacki chce tam, behaton strzelić? Choc patrząc na Ratusz w Szombierkach nic mnie nie zdziwi, bo od dawna wiem, ze z poczuciem smaku, dobrych materiałów i szeroko pojętej estetyki, to u Pana cieżko :/

Polecam przyjrzeć sie ul. Piotrkowskiej w Łodzi, jako pewien wzorzec remontu godnego głównej ulicy handlowej w dużym mieście.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 16:25 #146987

Mephir (Daniel) nie do końca się z Tobą zgodzę. Płytki położone na Dworcowej w większości są już uszkodzone i spękane. Polecam spacer ulicą kiedy jest tam już pusto. Można wywinąć orła w niektórych miejscach. Co do skweru przy końcu Dworcowej to również wiem o planach MZDiM, a właściwie nie były to plany miasta, a projekt wykonany przez właściciela kamienicy przy końcu Dworcowej firmy Maximus (dawniej Opal). Rzeczywiście to miejsce nie ma nic wspólnego z funkcjonalnością.

Antonio nie zwykłem komentować postów, które na celu głównie mają obrażanie kogokolwiek bo to nie prowadzi do merytorycznej dyskusji. Gust jest rzeczą względną, ale nie mogę pozostawić bez komentarza Twoich słów. Budynek w Szombierkach został wykonany z użyciem wysokiej jakości materiałów. Na placu znajduje się kostka firmy: Semmelrock, która do najtańszych nie należy. Koszt położenia wraz z materiałem o podbudową wynosił właśnie 200 zł. Skoro uważasz się za takiego specjalistę to ciekaw jestem ile inwestycji w swoim życiu przeprowadziłeś. Może faktycznie masz ogromne doświadczenie i wniesiesz trochę merytorycznych argumentów a nie zgranych tutaj personalnych ataków?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 16:40 #146988

Nie twierdzę, że niektóre płyty na Dworcowej nie wymagają wymiany. Owszem, trzeba wymienić te popękane, a podbudowę naprawić, ale uważam, że nie trzeba zmieniać projektu ulicy. Od kiedy stanęły tam ławki i kwietniki Dworcowa stała się całkiem przyjazna dla pieszych. Nie ma sensu zamawiać całkowicie nowego projektu. Natomiast zgadzam się, że położenie nitki ciepłowniczej w ciągu ulicy byłoby dobrą okazją do naprawy powyższych usterek.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 17:03 #146989

Wiesz dlaczego ta nawierzchnia jest popękana i nierówna? Nie dlatego, że ktoś źle wykonał podbudowę tylko dlatego, że niemal codziennie ulicą Dworcową przejeżdża śmieciara, która waży swoje i niszczy tą nawierzchnię. Nawierzchnia nie jest dostosowana do takiego obciążenia. Dworcowa jest łatana kilka razy w roku i po jakimś czasie sytuacja wraca do "normy". Rozwiązania są dwa. Przebudowa Dworcowej albo dostęp do kamienic od drugiej strony. Jak wiesz dojazd od drugiej strony do wszystkich budynków wymagałby wyburzenia kilku oficyn, więc to rozwiązanie wydaje się mało realne.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 17:54 #146991

Z drugiej strony to najemcy Agory mają problem o większą klientelą więc czy to wina akurat oferty czy może też tego że w centralnej części województwa takich miejsc jest dużo za dużo. Przecież Chorzów ma ten sam problem ze swoją tzw. "Wolką" Czas na poprawę atrakcyjności Dworcowej był przed wybudowaniem Agory.

to ulica o sporym natężeniu ruchu pieszego, gdyż łączy ona Plac Wolskiego (dworzec, PKP, PKM) .

Ten ruch jest coraz mniejszy i to ewidentnie widać. O spadku liczby pasażerów w przewozach KZK GOP już pisałem a o obecnej ofercie PKP w Bytomiu trzeba przemilczeć. Poza tym PKMu to już chyba od 8 lat nie ma ale czy dworzec PKM istnieje ?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 18:28 #146993

Z drugiej strony to najemcy Agory mają problem o większą klientelą więc czy to wina akurat oferty czy może też tego że w centralnej części województwa takich miejsc jest dużo za dużo. Przecież Chorzów ma ten sam problem ze swoją tzw. "Wolką" Czas na poprawę atrakcyjności Dworcowej był przed wybudowaniem Agory.

to ulica o sporym natężeniu ruchu pieszego, gdyż łączy ona Plac Wolskiego (dworzec, PKP, PKM) .

Ten ruch jest coraz mniejszy i to ewidentnie widać. O spadku liczby pasażerów w przewozach KZK GOP już pisałem a o obecnej ofercie PKP w Bytomiu trzeba przemilczeć. Poza tym PKMu to już chyba od 8 lat nie ma ale czy dworzec PKM istnieje ?


PKM użyłem jako skrótu mając na myśli dworzec autobusowy.
W tej sprawie się mylisz. Po wybudowaniu Agory ruch na ulicy Dworcowej znacznie się zwiększył. Chwilowo nawet wzrosły ceny wynajmu na ulicy Dworcowej, a do dzisiaj wysokie ceny utrzymują się w części Dworcowej od strony Agory. Ponadto ruch na Dworcowej zwiększył się, a właściwie pojawił w godzinach od 18 do 21. Ścisłe centrum ożywiło się. Uważam, że to jest właśnie doskonały moment na wykorzystanie zwiększonego ruchu.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 18:59 #146994

Na ul. Dworcowej wystarczy wymienić płyty chodnikowe na jakiś bardziej reprezentacyjny i trwalszy materiał i miejscami poprawić bruk. Reszta jest ok.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 19:06 #146996

Nawierzchnia Dworcowej przypomina tor do jazdy quadem. Jest tragicznie.

Natomiast co do kosztów gruntownego remontu to np. w przypadku ulicy 3Maja w Katowicach były to 23 miliony zł!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 19:07 #146997

Skoro w ulicy robią się dziury, bo jeździ po niej śmieciarka, to znaczy, że została źle zrobiona podbudowa. Powinna być taka, aby wytrzymać codzienną wywózkę śmieci i dostawy do sklepów.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 19:54 #146999

Jeżeli jedynym pojazdem który niszczy Dworcową jest śmieciarka, to dlaczego nie zmusić firmy odbierające śmieci do wykorzystania małych pojazdów których masa nie przekracza 3,5T





Ale to nie tutaj tkwi problem, tylko w tym, że ulica została przebudowana (mniej więcej w czasie kiedy powstał McDonalds), a później instalowano przyłącza gazowe, bawiono się w kanalizacją, wodą, prądem oraz TPsa dołożyła swoje 3grosze a nikt z MZDiM nie dopilnował poprawności odtworzenia nawierzchni.
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 20:06 #147000

Jeżeli jedynym pojazdem który niszczy Dworcową jest śmieciarka, to dlaczego nie zmusić firmy odbierające śmieci do wykorzystania małych pojazdów których masa nie przekracza 3,5T





Ale to nie tutaj tkwi problem, tylko w tym, że ulica została przebudowana (mniej więcej w czasie kiedy powstał McDonalds), a później instalowano przyłącza gazowe, bawiono się w kanalizacją, wodą, prądem oraz TPsa dołożyła swoje 3grosze a nikt z MZDiM nie dopilnował poprawności odtworzenia nawierzchni.


Ze śmieciarką pomysł świetny. A ciągłe bawienie się instalacjami na Dworcowej też przyczyniło się do dzisiejszego stanu nawierzchni.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 20:12 #147001

PKM użyłem jako skrótu mając na myśli dworzec autobusowy

Spoko, to jest tylko drobne zwrócenie uwagi bo stosowanie takich archaicznych skrótów myślowych powoduje że ludzie pomyślą że dworzec jest zarządzany przez przedsiębiorstwo, które zdaje się upadło. A zdarza się że nawet władza takie archaizmy stosuje w wypowiedziach.

W tej sprawie się mylisz. Po wybudowaniu Agory ruch na ulicy Dworcowej znacznie się zwiększył.

No nie będę tu polemizował ale moim zdaniem jest mniej.

Ścisłe centrum ożywiło się. Uważam, że to jest właśnie doskonały moment na wykorzystanie zwiększonego ruchu.

Może trochę się poprawiło w porównaniu do paru lat wstecz. Długość otwarcia Agory samo kino i fantasy park z pewnością zmusiło najemców punktów na Dworcowej do pewnych zmian. Nie pamiętam do której były otwarte takie punkty gastronomiczne na dworcowej przed Agorą Z tego co wiem to najemcy Agory wcale tak się dobrze nie mają i zwiększenie atrakcyjności Dworcowej najbardziej pod kątem gastronomii może im zaszkodzić. A w tym wyścigu najbardziej cierpią pracownicy takich punktów.
Właściciele Agory stają na głowie by przyciągnąć klientów ale wystarczy pojechać do Katowic by zobaczyć co się tam dzieje w takich punktach. A ludzi z Bytomia wcale nie mało (widać po rejestracjach SY)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Felieton: Dworcowa do przebudowy! 2014/07/30 21:05 #147004

  • Dynio
  • Dynio Avatar
  • Gość
  • Gość
Od 1992 roku troszkę czasu minęło i były inne technologie i nie oszukujmy się że nawierzchnia ulicy Dworcowej się zestarzała i nie wytrzymała nacisku ciężkich samochodów. Tylko że pisemne zezwolenia na wjazd ciężkich samochodów wydaje MZDiM :blink:
Pamiętam jak na ulicy Moniuszki fragment ulicy był przeznaczony tylko dla samochodów zaopatrzenia i przez pewien krótki okres czasu nawet to funkcjonowało.
Pokazana śmieciarka do dobry pomysl, znów "pamiętam" jak ALBA wywoziła śmieci takim samochodem na bazie Star-a 742 i kupiony był przez firmę na potrzeby ulicy Dworcowej. A propos jesteśmy chyba jedynym miastem które nie posiada wlasnej (miejskiej) firmy do profesjonalnego wywozu śmieci.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Tomasz Chojnacki
Bytomski.pl - 2019 - Wszelkie Prawa Zastrzeżone