Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT:

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/01/05 18:03 #4171

Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego tworzy 29 biektów w granicach województwa. Można sie zastanawiać, czy to na pewno dobre rozwiązanie - utworzenie takiego szlaku dla obecnego województwa śląskiego, pomijając choćby zabytko samego Opola, które przecież leży na Śląsku, na Górnym Śląsku. Myśląc o szlaku śląskich zabytków nie przyszłaby nam też do głowy Częstochowa. Ale też dobrze, że taki szlak został w ogóle utworzony. W Bytomiu obiektem należącym do SZT, niestety jedynym, jest kolejka wąskotorowa. Nie sądzicie, że znalazłyby się w naszym mieście i inne obiekty, o które warto byłoby zadbać, i które mogłyby zostać dołączone do Szlaku? Choćby szyb "Krystyna", czy elektrociepłownia "Szombierki" - obydwa w stanie fatalnym. Czy nie mogłoby powstać w jednym z zamknietych zakładów muzeum górnictwa węglowego?

A propos wąskotorówki, było na Rozbarku muzeum tej kolei, raz udało mi się tam zajrzeć. Wejście za symboliczną złotówkę. Muzeum to było specyficzne, małe zaniedbane pomieszczenia zastanione starymi gratami, stara zabudowa, niewysprzątane hale, jakby zostawione w trakcie pracy, nie mogłem do nich wejść - bez przewodnika. Zapuszczony placyk, pod nogami biegały dzieci. Było to kilka lat temu. Spodobało mi się, choć oczywiście chciałoby się, aby to wszystko było odnowione i porządnie zaorganizowane - aby przyciągało gości.
Co się stało z tym muzeum? Czy jeszcze funkcjonuje, czy garstka pasjonatów zdołała uchronić, to co jeszcze zostało w starych warsztatach?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/01/14 16:49 #5009


Co się stało z tym muzeum? Czy jeszcze funkcjonuje, czy garstka pasjonatów zdołała uchronić, to co jeszcze zostało w starych warsztatach?


Jako jeden z wolontariuszy którzy uchronili Górnośląskie Koleje Wąskotorowe przed zagładą (PKP chciało wszystko zlikwidować) wypowiem się w tej kwestii- niestety, warsztaty na Rozbarku są w tej chwili niedostepne, lata zaniedbań ze strony PKP robią swoje. Hale mają szklane świetliki z których w każdej chwili może spać kawał szkła na osoby chodzące pod nimi, dachy są w fatalnym stanie. Inna sprawa, że dwa lata temu PKP zabrało wszystko czego nie przekazało miastu, czyli większość urządzeń i taboru. Zabrali nawet takie rzeczy jak szafki ubraniowe czy też elementy wyposażenia warszatu. Jednym słowem wszystko co można było sprzedać na złom, w tym maszyny z początku XX wieku :-(.
Pozdr.
Mariusz

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/01/14 17:25 #5015

No właśnie w swoim czasie słyszałem coś o tym problemie z PKP, wielka szkoda, że u nas tak się do tego podchodzi, kto by się tym przejmował, jaką te wszystkie rzeczy mogą mieć wartość i nie bardzo ktokolwiek tego bronił prócz tejże garstki pasjonatów. A przecież atrakcję można by zrobić niezłą, nie tylko sama jazda kolejką... W ogóle mi się marzy, żeby tak uruchomić lokotywę parową... ale to chyba tylko marzenia, ech. O lokomotywy też chyba Stworarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych walczyło, wiem, że jedna niszczała (sam kiedyś wybrałem się, żeby ją obejrzeć, była już w niezbyt dobrym stanie) na placu firmy "Periba" na Siemianowickiej, stała ot, chcieli za nią ponoć 10000 zł.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/01/14 18:23 #5022

Parowóz z Periby już od stycznia zeszłego roku stoi na terenie lokomotywowni w Karbiu, miasto kupiło go od tej firmy. Jest to parowóz serii Tw47, ostatni na świecie, wyprodukowany specjalnie dla GKW (10 szt. dla PKP i 10 szt. dla przemysłu). W naszej lokomotywowni jest równiez parowóz typu "Las" który szereg lat stał przy peronie przystanku Bytom Wąsk, wcześniej w Maciejkowicach a jeszcze wczesniej w Porębie. Koszt przystosowania tego małego parowozu do jazdy, czyli remont układu jezdnego i zwłaszcza kotła to kwota ok. 100.000 zł (chyba nawet więcej). O Tw47 nawet nie wspomnę, bo tam koszt byłby o wiele wiekszy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/01/14 20:36 #5061

Inna sprawa, że dwa lata temu PKP zabrało wszystko czego nie przekazało miastu, czyli większość urządzeń i taboru. Zabrali nawet takie rzeczy jak szafki ubraniowe czy też elementy wyposażenia warszatu. Jednym słowem wszystko co można było sprzedać na złom, w tym maszyny z początku XX wieku :-(.

Czyli w parowozowni na Brzezińskiej nie ma już nic? Byłem tam w środku z rok-dwa lata temu i w halach widziałem cały tabor wagonów, kilka maszyn i pare sztuk pojazdów traktoro-podobnych. Niestety rzeczywiście dało się odnieść wrażenie, że w halach jest pusto, a niektóre takie właśnie były.

Z tego, co się orientuję, to z w/w parowozownią był taki problem, że złomiarze ukradli całe torowisko prowadzące do niej, przez co nie było możliwości dotarcia wąskotorówką do tego miejsca. Odbudowa torów nie była opłacalna i wąskotorówki nie miały już korzystać z tego zakładu, dlatego wszystkie maszyny miały być przeniesione do lokomotywowni w Karbiu. Szkoda, że nie udało się odzyskać tych maszyn, ale żal też jest zabudowań parowozowni na Brzezińskiej, bo zdaje się, że te hale są zabytkowe - bardzo ładnie się prezentują.

Szkoda mi tej wąskotorówki, bo mieszkam w pobliżu i przy zakładzie na Brzezińskiej spędziłem niemal całe dzieciństwo. Pamiętam jeszcze jak za oknem szkoły podstawowej nr 6 widać było jak lokomotywa sunie po torach z malutkimi wagonikami. Z kumplami zawsze zaglądaliśmy przez ogrodzenia, by zbadać, co znajduje się w tym zakładzie. Ah, szkoda że ludzie wszystko niszczą, co cenne w tym mieście...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/01/14 22:40 #5108

Czyli w parowozowni na Brzezińskiej nie ma już nic? Byłem tam w środku z rok-dwa lata temu i w halach widziałem cały tabor wagonów, kilka maszyn i pare sztuk pojazdów traktoro-podobnych.


Zostało kilkanaście wagonów i bodaj dwie sztuki lokomotyw spalinowych Lxd2 które są własnością miasta. Lokomotywy są w bardzo złym stanie, wagony są sprawne, lecz nie ma kasy aby je przetransportować do Karbia. Zostało też kilka maszyn, ale to 1/10 tego co tam było. W tej chwili jedną z hal (dawną kotlarnię- to ta hala przy ul. Brzezińskiej) wynajmuje pewnien gość i remontuje tam swoje prywatne dwie lokomotywy typu Wls50.

Z tego, co się orientuję, to z w/w parowozownią był taki problem, że złomiarze ukradli całe torowisko prowadzące do niej, przez co nie było możliwości dotarcia wąskotorówką do tego miejsca. Odbudowa torów nie była opłacalna i wąskotorówki nie miały już korzystać z tego zakładu, dlatego wszystkie maszyny miały być przeniesione do lokomotywowni w Karbiu.


Tory jeszcze przed przejęciem ich przez miasto od PKP naprawiliśmy za własne pieniądze (w sumie brakowało ok. 1 km szyn). Dzięki temu mozliwe było przetransportowanie po szynach wagonów letnich z Rozbarku do Karbia. Tylko dlatego latem 2002 roku pojechały pociagi nad Chechło. Niestety, musieliśmy szlaku pilnować nawet w nocy, bo złomiarze potrafili w ciagu nocy ukraść to co my naprawiliśmy w ciagu dnia. Dochdziło nawet do rękoczynów. Swego czasu, gdy warsztatów pilnowała nie firma ochroniarska lecz wolontariusze dochodziło np. do takich wypadów: pogoniliśmy kilku gości którzy kradli metalowe elementy z terenu warsztatów, kilka dni później zemścili się, złapali jednego naszego kolegę i po rozebraniu go do slipek zostawili na wiadukcie nad ul. Siemianowicką. Niestety, nasze siły były i są zbyt szczupłe w związku z czym szlaku między Rozbarkiem i Karbiem nie udało się ocalić, złomarzy było więcej. Wolontariusze w ciągu tylko roku 2002 oddali w ręce Policji kilkunastu złodziei złapanych na gorącym uczynku. Osobiscie kilkukrotnie byłem przesłuchiwany przez Policję jako świadek. Jak myslicie, ilu z nich poniosło kary? Ani jeden, niska szkodliwość czynu..... Zresztą na chwilę obecną nie jest wcale lepiej, przed każdym przejazdem pociagu musimy sprawdzać czy tor nie jest gdzieś rozkręcony co zresztą zdażyło się nie raz. Po każdej zimie musimy uzupełniać akcesoria torowe idące w setki sztuk (wkręty, podkładki pod szyny, śruby i łubki do łączenia szyn ). A to wszystko wiąże się z pieniędzmi, a z tymi krucho, oj krucho...Koledzy z innych części Polski patrzą na nas jakbysmy żyli na Dzikim Zachodzie....

Pozdr.
Mariusz

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/01/14 22:56 #5110

Koledzy z innych części Polski patrzą na nas jakbysmy żyli na Dzikim Zachodzie....

Ale przynajmniej dzięki Wam mamy najstarszą wąskotorówkę w Europie =). Da się Was jakoś wspomóc? Czego (prócz pieniędzy) Wam najbardziej trzeba?

Mam jeszcze jedno pytanie - kiedyś byłem na wycieczce w lokomotywowni w Karbiu. Podobno można u Was wynająć lokomotywę ciągnącą zabytkowy i zarazem luksusowy wagon pasażerski. Ile taka przyjemność kosztuje i czy jeszcze jest dostępna? Masz może jakieś zdjęcia tego wagonu? Z tego, co pamiętam, to była tam zdobiona, porcelanowa umywalka, sofa, stół i kilka innych "bajerów". Niesamowite wrażenie na mnie to zrobiło.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/01/16 21:02 #5515

Ten wagon to wagon inspekcyjny popularnie zwany salonką. Pochodzi z roku 1912. Ponieważ od jakiegoś czasu wypadłem trochę z obiegu (praca, rodzina) to nie orientuję się w cennikach i czym można by pomóc Stowarzyszeniu. Zapraszam na stronę www.sgkw.eu/ gdzie jest podany kontakt do naszego Prezesa Andrzeja Cichowicza ewentualnie do kolegi który jest na pewno bardziej odemnie zorientowany. Przy okazji mała poprawka- na Rozbarku nie ma żadnej lokomotywy należącej do miasta, wszystkie były PKP i wszystkie pocieto na złom :-(

Pozdr.
Mariusz

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/01/22 17:16 #6365

  • Kamicz
  • Kamicz Avatar
  • Gość
  • Gość
Oj, Mariusz trochę się mylisz. Na Rozbarku stoją 3 sztuki Lxd2 (rumuny), prywatne lokomotywy Wls75, Wls50, Wls150 oraz troche weglarek, brankardów i 3 wagony całoroczne Bxhpi. Co do remontów parowozów to możliwe że za jakiś czas bedziemy mieć je "pod parą". Zwiazane jest to z projektem Rewitalizacji GKW- dotacja unijna.
Koszty remontów parowozów się niec większe:
-Las - ok. 180 tys.
-Tw47 - ok. 1 mln

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/01/22 19:18 #6377

Oj, Mariusz trochę się mylisz.


No to Kudlok wprowadził mnie w błąd. Ale fajnie że tu zacząłeś pisać, w końcu to Ty jesteś w tej chwili najbardziej zorientowany w sprawach GKW.

Pozdr.
Mariusz

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/02/05 20:25 #7976

www.wiadomosci24.pl/artykul/wask ... 17886.html

Wąskotorówka nie pojedzie już nad zalew?


W związku z budową drugiego etapu bytomskiej obwodnicy najstarsza na świecie kolejka wąskotorowa być może przestanie działać. Czy uda się uratować zabytek kursujący pomiędzy Bytomiem a Miasteczkiem Śląskim?
8 maja 2006 roku ówczesny prezydent Bytomia wbijając w ziemię łopatę, oficjalnie rozpoczął budowę drugiego etapu obwodnicy. Ma to być nowoczesna droga mająca odciążyć centrum miasta z ruchu tranzytowego, ale jak się dziś okazuje, stała się poważnym zagrożeniem dla górnośląskiej wąskotorówki.

Cały problem tkwi w budowie tunelu pod nasypem kolejowym przy ulicy Celnej. Z jego powodu w październiku zeszłego roku zdemontowano linię kolejki. Pomimo zrealizowania niektórych prac przed czasem, roboty przy przejeździe pod torami są opóźnione o ponad 3,5 miesiąca. Członkowie Stowarzyszenia Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej biją na alarm, ponieważ jeśli wykonawca nie zdąży do wiosny ze skończeniem tunelu i odbudową zdemontowanego odcinka szlaku, to charakterystyczne drewniane wagoniki nie zawiozą już ludzi nad Chechło.

To poważny problem, bo GKW nie może sobie pozwolić na "przeczekanie" jednego sezonu. Poza kolejką parkową w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie, linia pomiędzy Bytomiem, a Miasteczkiem Śląskim jest jedynym źródłem dochodu stowarzyszenia. Bez niej GKW nie otrzyma nawet zwrotu z Urzędu Miasta Bytomia za bilety ulgowe. To grozi bankructwem, ponieważ bez tych pieniędzy stowarzyszenie nie opłaci rachunków za cały rok. Poza tym, po opuszczeniu jednego sezonu, ubytki w torowisku spowodowane kradzieżami złomu mogą być tak poważne, że ich uzupełnienie może okazać się nieopłacalne.

Co ciekawe, ten zabytek techniki nie jest dotowany ani przez województwo, ani przez żadne miasto, przez które przechodzi linia Bytom-Miasteczko Śląskie. Nawet Bytom - właściciel wąskotorówki - poza wspomnianymi zwrotami za bilety ulgowe nie łoży na jej utrzymanie. Jest to ewenement na skalę kraju, bo inne polskie kolejki stale otrzymują wsparcie finansowe od samorządów. Przykładem może być żuławska kolej dostająca od Urzędu Marszalkowskiego 350 tysięcy zł rocznie na swoją działalność lub wielkopolska wąskotorówka kursująca z Gniezna do Witkowa, która niebawem ma otrzymać 4,5 miliona złotych na remont parowozu, rekonstrukcję wagonów oraz wybudowanie odgałęzienia z Witkowa do Skorzęcina. Członkowie GKW o takiej pomocy nawet nie śnią.

Z informacji jakie uzyskaliśmy od członków GKW, były już prowadzone rozmowy z Urzędem Marszałkowskim na temat dotacji, lecz władze wojewódzkie nie wyraziły zgody na dofinansowanie wąskotorówki ze względu na niską jakość uslug i niewielką częstotliwość przewozów. Bytom natomiast nie wspiera GKW, ponieważ podczas przekazywania stowarzyszeniu opieki nad kolejką, takie zostały wynegocjowane warunki współpracy.

Niedawno pojawił się jednak płomyczek nadziei. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe wraz z Urzędem Miejskim w Bytomiu zwróciły się do Unii Europejskiej o dotacje na kompletną naprawę 20 lokomotyw, remont dworca, całego torowiska i parowozownii w Karbiu. Poza tym mają zostać wybudowane dwa nowe przystanki oraz osiem wagonów letnich. Projekt przeszedł już przez Urząd Marszałkowski i czeka w Brukselii na akceptacje, bądź ewentualne odrzucenie. Jeśli stowarzyszenie zbankrutuje, to pieniądze najprawdopodobniej przepadną.

Co więc stanie się z bytomską wąskotorówką? Nie wiadomo. Nie porzucono jeszcze nadziei, że wykonawca robót przy Celnej wyrobi się na czas lub zaliczy chociaż małe spóźnienie. W innym przypadku bez pomocy Bytomia i województwa, najstarsza na świecie kolejka wąskotorowa nie wyjedzie już na tory.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/02/05 22:58 #8001

Interweniował już ktoś może w tej sprawie u prezydenta? Może on mógłby coś zrobić, przyspieszyć czy pogonić? Bo sytuacja wygląda naprawdę bardzo nie ciekawie i zaczynam się obawiać o przyszłość naszej wąskotorówki. Gdyby jeszcze przytrafiły się pieniądze z Unii Europejskiej to nastałyby lepsze czasy. Oby wszytko pozytywnie się zakończyło bo do upadku dojść nie może. Zbyt ważna jest ta kolej dla Bytomia.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/02/07 00:26 #8101

Gdyby jeszcze przytrafiły się pieniądze z Unii Europejskiej to nastałyby lepsze czasy


To chyba mozliwe ze pieniazki z UE sa do uzyskania, trzeba sie wywiedziec w odpowiednich organach, moze Kamicz ty to zalatwisz?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/02/23 00:13 #9421

Był ktoś może ostatnio i widział czy prace nad drugim etapem obwodnicy ruszyły coś do przodu? Bo jakby nie patrzeć to pogodę mają bardzo dobrą więc praca powinna iść sprawnie i szybko. Mam nadzieję że do maja wszystko już będzie jasne. Kolejka wąskotorowa to nie jest jakaś tam linia tramwajowa, czy kolejowa którą ot tak po prostu można doprowadzić do bankructwa i zapomnieć o jej istnieniu. Przez "zimę" spokojnie mogliby sporo nadrobić i przynajmniej nie byłoby nerwowej końcówki.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe 2007/02/26 03:10 #9567

Przez "zimę" spokojnie mogliby sporo nadrobić i przynajmniej nie byłoby nerwowej końcówki.


ta w zime to oni spia ;)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Ghost
Bytomski.pl - 2019 - Wszelkie Prawa Zastrzeżone